بارخدايا! توانايي نيکو راهنمايي کردن را به من ارزاني ده و شرح صدري به من عطا فرما تا جايگاه امني براي رنج ها و اسرار انسان ها باشم.اگر در اين راه اندوهگين شوم يار و غمخوارم تويي و اگر نوميد شوم اميدم تويي.(اقتباس از صحيفه سجاديه) آرامش زندگی

اسلاید شو

بازدید:
تاريخ : 1395/11/28




بازدید:
تاريخ : 1395/10/05




بازدید:
تاريخ : 1395/07/10

 اضطراب در کودکان؛ بسیاری از اختلالات اضطرابی در دوران کودکی به وجود می آیند که در صورت عدم درمان معمولا تداوم داشته  و زندگی فرد را  در مقاطع بعدی با مشکل مواجه خواهد کرد.مری اینزورث مشاهدات بالبی در مورد اضطراب جدایی را گسترش داد و به این نتیجه رسید که تعامل بین مادر و فرزند او در دوره وابستگی تاثیر عمیق در رفتار جاری وآتی کودک دارد.بسیاری از محققین معتقدند که الگوهای وابستگی کودک بر روابط هیجانی بزرگسالی تاثیر می گذارد. الگوی وابستگی در بین بچه ها متفاوت است . واکنش توام با حساسیت نسبت به "هشدارهای" کودکان ، مثلا با در آغوش گرفتن او به هنگام گریه کردن ، موجب می شود که در ماه های بعد کودک کمتر در خواست کمک می کند ،مادرانی که در واکنش های خود کند هستند ، کودکانی مضطرب به وجود می آورند.

خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک ، ترجمه نصرت الله پورافکاری

DSM5  اختلالات اضطرابی





بازدید:
تاريخ : 1395/07/03
 آرامش زندگی, [۲۴.۰۹.۱۶ ۲۱:۳۸]
ناخن جويدن در كودكان

 يكی از مسائلی كه همواره ذهن والدين را درگير ميكند، جويدن ناخن در كودكان است.

 علت عمده ناخن جويدن ترس و اضطراب واغلب فشارهای عصبی و استرس و تنش كودك است. كودكی كه در محيط تنش زاست، برای مدتی با اين عمل آرام ميشود.

 از جمله علل جويدن ناخن، دعوای والدين، جدايی والدين، ترس از امتحانات، محيط پرتنش خانه و... است.

 اگر كودك شما ناخنهايش را می جود، ابتدا علت اين عمل را پيدا كنيد و دقت كنيد كه چه زمانهايی كودكتان اين كار را انجام مي دهد؟
از كودكتان سؤال نكنيد كه چرا ناخنهايش را ميجود، او در اكثر مواقع، اين عمل را ناخودآگاهانه انجام ميدهد. موقعيتهايی كه منجر به جويدن ناخن ميشوند را شناسايی كنيد.

برای_پدر_مادرها
 @aramesh1471



بازدید:
تاريخ : 1395/06/20
 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اظهار تأسف از ناآشنایی برخی مبلغان دینی با ابزارهای جدید و همچنین عدم درک درست فضای مجازی در برخی مسئولان، افزودند:
فضای مجازی، به‌صورت توأمان دارای منافع و مضرات بی‌شماری است که باید با استفاده ازفرصت‌های آن، مفاهیم اسلامی را در سطح گسترده ترویج کرد و در همین خصوص، شورای عالی فضای مجازی با هدف تمرکز در فکر، تصمیم و اقدام تشکیل شد.۹۵/۰۶/۱۶
                                     
(اگر بخواهیم فقط یکی از شبکه های اجتماعی را کاووش کنیم مثلا تلگرام، متاسفانه جوانان بعد از کانال ها و گروه های غیر اخلاقی بیشترین حضور را در کانال های جک و خنده با موضوعات اخلاقی و غیر اخلاقی دارند و در این بین مهجورترین موضوعات , موضوع های علمی هستند . موضوعات دینی و مذهبی جزء کم بازدید ترین ها هستند یا اگر پر بازدید هستند صرفا جهت عضو بودن هستند نه بهره بردن از مطالب.)/ل





بازدید:
تاريخ : 1395/06/13

تقدیم به شما خوبان




بازدید:
تاريخ : 1395/06/13

 آسیب‌شناسی قضاوت

اگر بخواهیم از بعد آسیب‌شناسی به مفهوم قضاوت‌کردن بپردازیم، شاهد این حقیقت هستیم که ما همواره در حال رصدکردن، ارزیابی و قضاوت‌کردن دیگران هستیم.

 به عبارت ایرانی‌تر، می‌توان گفت ما همواره در حال نیت‌خوانی دیگران هستیم. جدا از اینکه این موضوع را به‌عنوان امری خوب یا نادرست فرض کنیم، ابتدا بهتر است به پاسخ این پرسش برسیم که چرا ما به قضاوت‌کردن و نیت‌خوانی نیازمند هستیم؟ چرا باید مدام به سوی دیگران نگاه کنیم؟   یکی از ویژگی‌های فرهنگی [برخی از] ما ایرانی‌ها [و البته نه فقط ایرانی‌ها!] این است که دلیل بسیاری از مشکلات را به عوامل بیرونی نسبت می‌دهیم.

 در واقع، در دنیایی خارج از دنیای درونی‌مان دنبال علت بروز مشکلاتمان هستیم. در این نوع تعریف از قضاوت، قضاوت‌کردن می‌تواند به نوعی دفاع روانی باشد. در این نوع قضاوت فرد با متهم کردن دیگری یا جستجو و کنکاش برای یافتن عیب و ایراد در دیگری، خود را از معرض انتقاد و عیب‌جویی دور نگه می‌دارد. این بازتاب نوعی ناامنی است که اغلب ما حس می‌کنیم. مصداق آن ضرب‌المثل معروف ایرانی است که می‌گوید: «دست پیش را گرفت که پس نیفتد».

قضاوت‌کردن هم نوعی دست پیش را گرفتن است. به این معنا که وقتی فرد احساس می‌کند در فضایی قرار گرفته که زیر ذره‌بین نگاه و قضاوت افراد دیگر قرار دارد و ممکن است حریم شخصی او تحت ‌تعدی قرار بگیرد، پیش‌دستی می‌کند تا با ارزیابی و کنکاش در مورد دیگران نگاه انتقادآمیز را از خود دور کند و نگاه‌ها را متوجه شخص دیگری کند.



بازدید:
تاريخ : 1395/06/13
قلقلک دادن کودکان

قلقلک را معمولا بزرگسالان شروع می کنند، با وجود این مردم اغلب دوست ندارند کسی آن ها را قلقلک بدهد و ما هم اغلب نمی خواهیم کسی را قلقلک دهیم. پس چرا فکر میکنیم بچه‌ها از آن لذت می برند؟
در حقیقت بچه‌ها از این که کسی آنها را قلقلک بدهد متنفرند،مگر اینکه واقعا بتوانند آن را بپذیرند، یعنی خود آن را انتخاب و شدت و مدت آن را کنترل کنند.
وقتی بزرگسال قلقلک می دهد و بچه حرفی نمی زند یعنی آن را دوست ندارد. این حرکت مانند هر درد دیگری،از جمله زدن ،بدن او را اذیت می کند. خنده کنترل ناپذیری که قلقلک به دنبال می آورد اصلا بیان آزادانه خوشحالی نیست. در واقع اگر کودک می توانست نفس خود را کنترل کند، خنده اش با جیغ کشیدن های «بسه دیگر!»،«نکن» یا «کافیه دیگر!» مخلوط می شد.
گاهی قلقلک کودک را آنچنان عاجز و ناتوان می سازد که نمی تواند یک کلمه حرف بزند و کودک ناراحتی خود را از طریق پرخاش یا دیگر راههای مخرب نشان می دهد.
اگر چه اکثر کودکان، اگر حق انتخاب را به خودشان بدهیم به احتمال فراوان دوست ندارند آن ها را قلقلک بدهند، گاهی ممکن است از قلقلک بازی لذت ببرند اما فقط و فقط وقتی که توان و اختیار خود را از دست ندهند و شروع و نحوه آن بر اساس نظر کودک باشد.

برگرفته از کتاب «تربیت بچه‌ها،
 تربیت خود ماست»
اثر دکتر نائومی آلدورت



بازدید:
تاريخ : 1395/06/03
راه‌های پیشگیری از خودکشی

تشخیص اولیه و زودرس و کمک کردن به افراد در معرض خطر همراه با تعدیل عوامل اجتماعی مساعدت کننده.شناسایی بیماران در معرض خطر زیاد. بسیاری از کسانی که دست به خودکشی می‌زنند مدت کمی قبل از اقدام به خودکشی با پزشک خود تماس می‌گیرند و تعدادی مبتلا به اختلال روانی یا اعتیاد به الکل می‌باشند.حمایت از کسانی که در معرض خطر هستند.از میان برداشتن راه های موجود برای خودکشی.آموزش در مورد کسانی که در سنین نوجوانی به سر می‌برند، لازم است که آموزش‌هایی در مورد خطرات استفادهزیاد از دارو و راه‌های مناسب چگونگی مواجهه با مشکلات عاطفی ترتیب داد. (ابراهیمی، 1385)ادوین اشنایدمن(1918) که پدر جنبش پیشگیری از خودکشی در ایالات متحده محسوب می‌شود، گفته است: «من اعتقاد دارم شخصی که دست به خودکشی می‌زند، اسکلت روانی خویش را در گنجه عاطفی مصیبت دیده باقی می‌گذارد، یعنی بازماندگان خویش را به مقابله با بسیاری از احساس‌های منفی محکوم می‌کند و آنان را به افکاری دائمی دربارهنقش واقعی یا احتمالی‌شان در پیش انداختن خودکشی او و یا غفلت از خنثی کردن آن گرفتار می‌سازد. این می‌تواند باری گران باشد.» رویکرد کلی اشنایدمن در پیشگیری از خودکشی دارای سه مؤلفه است: کاهش درد روانی شدید، از بین بردن بن بست‌ها و نقاط کور از طریق گسترش دیدگاه محدود بیمار با استفاده از جایگزین کردن راه حل‌های دیگر به جای تداوم رنج و احساس پوچی و تشویق بیمار به انصراف حتی جزئی از رفتار خود تخریبی. (ترجمه مهرداد فیروزبخت،1378)
سه نیاز روانی نقش بسیار مهمی در خودکشی دارند و شناخت این سه نیاز برای پیشگیری از خودکشی مهم می‌باشند:
1- نیاز به کمک: احساس نیاز به کمک و همدردی دیگران برای رفع نیازهای خود، توجه، محبت دیگران، جلب حمایت دیگران و نیاز به کمک یعنی چشیدن عشق و محبت دیگران. نیاز به کمک ناشی از احتیاج داشتن به یک حامی همدل، قابل اعتماد، اهل مراقبت و مهربان است.
2- نیاز به احترام: جلب حمایت و تحسین افراد بالادست، تشویق شدن، جلب مدح و ستایش دیگران، الگوبرداری و سرمشق قرار دادن دیگران می باشد.
3- نیاز به مراقبت و رسیدگی: ارضای نیازها و حوائج توسط دیگری، جلب کمک و حمایت‌های دیگران است. (اشنایدمن، 1918) اعضای جامعه، متخصصان سلامت روانی، کارکنان مدارس، همسالان و والدین نقش عمده‌ای را در پیشگیری از خودکشی نوجوانان بازی می‌کنند. معلمان نقش مهمی را در پیشگیری از خودکشی بازی می‌کنند، چون بیشترین زمان را با دانش آموزان می‌گذرانند. (پیتر جِی. لوری، 1985)

منابع

اشنایدمن، ادوین. (1918). مترجم: فیروزبخت، مهرداد. (1378). ذهن خودکشی‌گرا ( روان شناسی خودکشی) تهران: انتشارات شناخت. چاپ اول

ابراهیمی، محمدرضا. (1385). خودکشی. ص 15-12، ص 20 و 24



بازدید:
تاريخ : 1395/06/01
✍"خودم اینجا دلم جای دگر است"

اگر  به زندگی روزمره خود صادقانه نگاه کنیم متوجه می شویم که اسیر شتاب و فرار از لحظه حال هستیم. در واقع اغلب اوقات تقلا می کنیم از تجربه فعلی خلاص شده و به لحظات بهتر برسیم. این امر نتیجه طبیعی هدایت شدن زندگی ما توسط اصل لذت است. میل دائم به جستجوی لذت و اجتناب از درد و رنج ، موجب می گردد که ما بطور خودکار، دائما در حال خیال‌بافی و  تجسم لحظه  بعد( که لذت بخش تر از زمان حال باشد) باشیم.

رونالد سیگل می گوید،  آنچه مضحک است این است که این سبک زندگی، با از کف دادن لحظاتی که واقعا در آن زنده هستیم، نوعی دویدن به سمت مرگ است.
تجربه عمیق آنچه در این لحظه رخ می دهد، جایگزین خوبی برای خیال‌بافی های بی ثمر و مهار ذهن افسار گسیخته است.
به جای آنکه غرق در آمال و آرزوهای خود باشیم ، قدر لحظه حال را بدانیم.  به جای آنکه بصورت خودکار عمل کنیم، سعی کنیم نسبت به هر آنچه انجام می دهیم، آگاه باشیم.

این یعنی وقتی در حال شیرین کردن چایی خود هستیم، به جسم  و حس های بدنی خود توجه کنیم. وقتی  لقمه ای در دهان خود می گذاریم، با تمام وجود مزه آن را بچشیم. زمانی که با دوستان و عزیزانمان هستیم، واقعا با آنها باشیم. ذهن آگاهی یعنی با جان و دل در زندگی حضور داشتن.(دکتر کریم افشاری نیا/مرداد 95).
https://telegram.me/aramesh1471




  1  2  3  4  5   ...     68